Bin och humlor med mögelmedel på benen ser till att vi får jordgubbar

Jordgubbs­säsongen är igång på Lindqvists gård i Sibbo. Skörden i växthusen är helt beroende av pollinerare som också bekämpar gråmögel.

En person i vinröd tröja plockar hallon i ett växthus omgivet av gröna växter.
Ibland plockar Alexandra Lindqvist en näve bär att äta som mellanmål, men i övrigt äter hon sällan av bären som hon odlar. Bild: Chanette Härus / Yle

Regnet öser ner, men det hindrar inte Alexandra och Christer Lindqvist från att plocka jordgubbar. Jordgubbarna som odlas på friland har precis mognat och nu är det bråttom att plocka dem.

Efter en snabb titt på väderleksrapporten drar Alexandra Lindqvist ändå en lättnadens suck, regnet ska upphöra till eftermiddagen.

– Det ska plockas i alla väder, det gäller bara att klä sig rätt, säher hon.

Jordgubbarna som har odlats i växthus är redan skördade, nu är det bara hallon och buskblåbär kvar i växthusen. På Lindqvists gård har man i årtionden odlat jordgubbar på friland. De första växthusen togs i bruk 2022.

Rader av hallonplantor växer i stora krukor under ett genomskinligt växthustak.
Långa rader med hallonplantor står uppradade i växthusen på Lindqvists gård. Bild: Chanette Härus / Yle

På morgnarna är det bråttom, bären ska köras till butikerna och innan dess måste de plockas. Pappa Christer Lindqvist har varit uppe sedan klockan fyra för att hinna med dagens bestyr

Det är svårt att säga om det blir en bra jordgubbssäsong eller inte. Enligt Alexandra Lindqvist beror det på faktorer som väder och vind, ifall odlingarna drabbas av ohyra och vilken sort jordgubbarna är.

– Vissa sorter har klarat av vintern bättre än andra. Och särskilt på friland påverkar vädret jättemycket, men också växthusets fuktighet påverkas om det regnar mycket.

De anställda består delvis av humlor och bin

Odlingarna får också hjälp av både humlor och bin. Vid frilanden samarbetar familjen Lindqvist med en granne som har biodling, medan det inne i växthusen bor humlor.

– Jordgubbarna blommar redan i april när de vilda pollinerarna ännu inte är så aktiva. Vi kan inte heller öppna växthusets luckor och släppa in bina då eftersom det skulle bli för kallt inne i växthuset. Därför har vi egna pollinerare inne i växthusen, utan dem skulle det inte bli någon skörd, säger Alexandra Lindqvist.

En person i vinröd tröja plockar hallon i ett växthus omgivet av gröna växter.
Under sommaren händer det att Alexandra Lindqvist drömmer jordgubbs- och hallondrömmar om nätterna. Bild: Chanette Härus / Yle

Under de varmaste dagarna när luckorna till växthuset är öppna flyger också bina in.

Det kan vara obehagligt eller skrämmande att jobba i ett växthus med bin och humlor, men Alexandra Lindqvist försäkrar att de brukar vara snälla och hålla sig för sig själva.

– Så länge det finns mat här inne så bryr de sig inte om människorna.

Förutom att hjälpa till med att pollinera växterna har bina och humlorna också en annan viktig uppgift: att bekämpa gråmögel. Bina och humlornas ben är nämligen täckta med antimögelmedel.

Två kartonger märkta "Natupol" och "Koppert" står på svarta plastbackar i ett växthus bland planterade växter.
I den här lådan inne i växthuset bor humlorna. Bild: Chanette Härus / Yle

Dags att frysa in bären

Även om det är nu som jordgubbarna som växer på friland ska plockas så började jordgubbssäsongen långt tidigare. Christer Lindqvist berättar att jordgubbsplantorna planterades redan i februari och att de första jordgubbarna plockades på valborg.

– Vi har plockat jordgubbar i sju veckor och har sju veckor kvar att plocka. Vi är alltså halvvägs in, säger han.

Så här mitt i jordgubbssäsongen är det inte bara dagtid som livet kretsar kring de röda bären, även om natten kan de göra sig påminda i form av drömmar.

– När frilandsjordgubbarna börjar gro och man på natten hör regnet utanför så ligger man vaken och funderar om det regnar för mycket, kommer det ta av skörden, hur påverkas jordgubbarna. Vi vill ha den gyllene mellanvägen med både sol och regn, men utan att det är stekhett och torrt eller öser ner, säger Alexandra Lindqvist.

Att ständigt vara omgiven av jordgubbar och hallon kan låta som mångas dröm. För Alexandra Lindqvist blir det ändå för mycket av det goda.

– Jag tröttnar på bären. I början av säsongen äter jag lite, men till och med en ask jordgubbar är för mycket att äta på en gång för mig. När en ny sort mognar smakar jag på den, och ibland tar jag en handfull med bär som mellanmål, säger Alexandra Lindqvist och skrattar.

Hallonbuskar med mogna röda och omogna gröna hallon syns bland gröna blad.
Det lönar sig att inte vänta för länge med att frysa in bären. Bild: Chanette Härus / Yle

Det är vanligt att köpa ett stort parti jordgubbar för att frysa in en del av dem. Det kan verka simpelt och enkelt att frysa ner bär, men om man vill att de ska smaka så gott som möjligt så rekommenderar Alexandra Lindqvist att man plockar dem mitt i säsongen och fryser ner dem direkt.

– Vänta inte för länge och följ med odlarens uppdateringar om skörden, det kan nämligen se väldigt olika ut hos olika odlare.

Ett växthus står på en åker med ett skogsparti i bakgrunden.
Förr odlades alla bär på friland hos Lindqvists, numera finns det också flera växthus. Bild: Chanette Härus / Yle

Under vinterhalvåret tycker Alexandra Lindqvist att jordgubbarna är som godast när man tagit dem ur frysen och låtit dem tina lite grann. Enligt henne är det som att äta godis.

– Man behöver inte sätta socker på dem, de är naturligt söta då. Har man däremot färska jordgubbar är de goda att äta med vispgrädde.

Vad äter du med dina jordgubbar? Eller tycker du att de är godast som de är? Berätta i kommentarsfältet!